Maak verschillende opnames van denkgesprekken met groepjes kinderen waarbij je jouw TUO-vaardigheden inzet.
Selecteer een fragment vanuit het opgestelde TUO voortgangsformulier (5 minuten). Zorg dat het beeld en geluid goed werkt wanneer je het straks gaat laten zien.
Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat wil je bekijken en bespreken? Noteer de TUO-interactievaardigheden die jij voor ogen had bij het oefenen.
Bespreek met elkaar hoe je prettig werkt, welke afspraken de veiligheid en een stimulerende sfeer bevorderen.
Wie neemt de leiding en bewaakt het proces?
De inbrenger leidt het beeld kort in, schetst de context. Daarna: bekijk samen het hele fragment en noteer ieder voor zichzelf een eerste indruk en een paar krachten/tops. Benoem, indien gewenst, een top aan de inbrenger.
Vervolgens klein en krachtgericht kijken naar het fragment: bekijk het fragment nog een keer in kleine stukjes van een paar seconden en benoem met elkaar met behulp van de CombiList checklist welke TUO-interactievaardigheden van de leerkracht je in het fragment ziet en wat het effect ervan is op de leerlingen. Bespreek welk patroon in handelen en effect op de leerlingen zichtbaar is geworden in de analyse.
Vragen die de inbrenger kan beantwoorden: zoek de 5 kernpunten van een taaldenkstimulerend gesprek erbij. Welke kernpunten zag je op welke manier terug? Wat heb je de leerlingen in het fragment zien doen? Hoe staat dit in relatie tot de interactievaardigheden die je hebt ingezet? En in relatie tot jouw rol (expert versus onderzoeker)? En was dit ook je bedoeling? Hoe kijk je er nu op terug?
Vragen die de inbrenger kan beantwoorden: welk inzicht krijg je nu? Wat zegt dit over jou als leerkracht? Wat wil je vasthouden? Wat wil je meer inzetten? Met welke TUO-interactievaardigheden ga je verder oefenen en hoe ga je dat aanpakken? Wat (of wie) heb je hiervoor nodig?
Bespreek de opbrengst van het werken met de CombiList checklist en het Focus TUO stappenplan. Wat is de meerwaarde?
Wat is de inhoudelijk opbrengst voor ieder van jullie?